Płyta CD - Cellonet Andrzej Bauer feat. Leszek Możdżer

Indeks towarów 5902659800312
PL39zł
Dostępny
1
Szczegóły produktu

Oktet wiolonczelowy może wydać się zespołem niezwykłym. Wbrew pozorom nie jest jednak zespołem niespotykanym. Upodobanie do zwielokrotnionego, monochromatycznego, nasyconego brzmienia niskich instrumentów smyczkowych przejawiano już w XVII wieku. Popularne wówczas w Anglii consorts – a więc kameralne zespoły tworzone z instrumentów tylko jednej rodziny, wśród których szczególnie popularne były consorts of viols – mogły składać się z instrumentów różnej bądź tej samej wielkości, przy czym niskie instrumenty nadawały się do gry zespołowej znacznie lepiej niż wysokie, używane raczej do popisów solistycznych.

W XX wieku ten szczególny consort stał się twórczym wyzwaniem, którego chętnie podejmowali się kompozytorzy tacy, jak Luciano Berio (Korót na 8 wiolonczel), Steve Reich (Cello Conterpoint na 8 wiolonczel), Pierre Boulez (Messagesquisse na 9 wiolonczel) czy Horatiu Radulescu (Credo na 9 wiolonczel), widząc w nim potencjał do eksplorowania barw instrumentalnych, nowoczesnych technik gry czy spektrum dźwięku. Niewątpliwie wiolonczela jest instrumentem inspirującym, a co dopiero osiem lub więcej wiolonczel!

Specyfika instrumentu sprawia, że w zespole wiolonczel doskonal brzmi zarówno muzyka renesansu i baroku, jak i XX i XXI wieku. To właśnie miała na względzie Warszawska Grupa Cellonet, kiedy układała program niniejszej płyty: pokazać potencjał zespołu z możliwie wielu stron. Mamy więc i Bacha, i da Venosę, i Berio, i Recha, i Wojciechowskiego. A na dokładkę jeszcze muzykę filmową – Kołysankę Krzysztofa Komedy, z udziałem pianisty jazzowego Leszka Możdżera i w adaptacji muzycznej Krzysztofa Lenczowskiego. W każdym z tych utworów wiolonczele brzmią inaczej – w zależności od epoki i stylu, ewoluuje inne barwy i skojarzenia muzyczne. Jak to się dzieje, że w utworze Bacha słychać trąbki barokowe? Skoro w rockowo-heavy metalowym repertuarze fińskiej grupy Apocalyptica cztery wiolonczele brzmią jak gitary elektryczne, to skojarzenia wydają się nieograniczone.

1. Carlo Gesualdo da Venosa Asciugate i begli occhi (arr. for cello quintet by Andrzej Bauer)

2. Carlo Gesualdo da Venosa Moro, lasso, al mio duolo (arr. for cello quintet by Marcin Zdunik)

3. Luciano Berio Korót

4. Aleksander Szczetyński Martha and Mary

5. Bruno Mantovani

Contrepoints de l’Art de la Fugue de Jean Sébastien Bach

– Contrapunctus 6 (per Diminutionem) in Stylo Francese

– Contrapunctus 1

6. Sławomir Wojciechowski Fingertrips

7. Steve Reich Cello Counterpoint

8. Krzysztof Komeda Sleep Safe and Warm from the movie Rosemary’s Baby

(arr. for cello octet & piano by Krzysztof Lenczowski)


Wydawcą utworu Korot L. Beria jest wydawnictwo Universal Edition AG /The publisher of the work Korot by L. Berio is Universal Edition AG. Wydawcą utworu Cello Counterpoint na 8 wiolonczel S. Reicha jest wydawnictwo Boosey & Hawkes Music Publishers Limited /The publisher of the work Cello Counterpoint for cello octet by S. Reich is Boosey & Hawkes Music Publishers Limited.


Zapisz ten produkt na później

 

ArtHorse sp. z o.o.

ul. Wiertnicza 99, 02-952 Warszawa,  NIP: 951 24 44 070, REGON: 368143504

Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, nr rejestru przedsiębiorców KRS 0000692327 Kapitał Zakładowy: 16 000 PLN

  • Facebook Social Icon